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英語コース

小林 恵美(コバヤシ エミ) (Kobayashi Emi)

英語を学ぶだけでなく、英語を使って様々な事を学んで行きましょう。

画像:教員近影■教授

主な経歴
獨協大学外国語学部英語学科卒業
米国モントレー国際大学大学院教育言語学研究科英語教育学修士課程(MATESOL)修了
豪州マッコーリー大学大学院言語学研究科言語学研究プログラム修了

イーオン上尾校教務主任
モントレー国際大学集中日本語プログラム講師
高崎経済大学経済学部兼任講師

■学位
修士(英語教育学)

専門分野・研究テーマ

専門分野:
英語教育学、教育言語学、教師教育、linguistic ethnography
 

研究テーマ:
Language Teacher Learning, Task-Based Language Learning, Integration of Language and Content

担当科目

Unified English I・II、Written English I・II、言語学 I・II、英語科教育法 I、教育言語学 I・II、基礎演習 I・II、課題演習 I・II、卒業研究、英語圏留学・研修 I(カナダ)

ゼミナール

この演習では、第二言語がどのように習得されるのかをテーマにしています。様々な研究や理論について読み、自分達の外国語学習経験について内省し、議論していくことで、第二言語習得に関する理解を深めて行きます。第二言語習得I&IIの単位が履修条件となっています。
卒業研究では、課題演習で学んだ第二言語習得論をもとに、研究テーマを選び、各自個別に担当者と相談しながら研究を進めて行きます。研究内容は論文に仕上げ、提出後には口頭発表を行います。

主な業績

研究論文

Book Chapters

・Kobayashi, E., & Kobayashi, M. (2018). Second language learning through repeated engagement in a poster task. In M. Bygate (Ed.), Language learning through task repetition (pp. 223-254). Amsterdam, Netherlands: John Benjamins.

・小林真記・小林恵美 (2015). 「コミュニケーションの場としての英語授業における教師の役割:インターアクションから探る可能性」長谷川信子(編)『日本の英語教育の今、そして、これから』(pp. 146-165) 開拓社

・Mohan, B. A., Slater, T., Kobayashi, E., Luo, L., Kobayashi, M., & Ji K. (2014). Multimodal scientific representations across languages and cultures. In T. Royce & W. Bowcher (Eds.), New directions in the analysis of multimodal discourse (pp. 275-298). New York: Routledge. (Original work published 2006)

・Kobayashi, M., & Kobayashi, E. (1999). Does familiarity breed improvement?: Task familiarity in story-retelling by Japanese ESL learners. In N. Jungheim & P. Robinson (Eds.), Pragmatics and pedagogy: The proceedings of the third Pacific second language research forum (pp. 143-154). Tokyo: PacSLRF. 

Research Articles 

・小林恵美・小林真記. (2018). 「英語教員の学びにおけるピア・インターアクションの役割:模擬授業と事後ディスカッションを通じた意味生成」『共愛学園前橋国際大学論集, 18』, 6-26.

・小林恵美・小林真記. (2017). 「ピアインターアクションを伴う省察的実践:現職英語教員の事例」『共愛学園前橋国際大学論集, 17』, 1-24.

・Kobayashi, E., Kobayashi, M., & Fujimura, T. (2014). A functional analysis of EFL students’ discourse in the social practice of learning to play a board game. Maebashi Kyoai Gakuen College Journal, 14, 1-19.

・Kobayashi, E., & Kobayashi, M. (2009). Learning to participate in a communicative activity: A case of EFL students. Maebashi Kyoai Gakuen College Journal, 9, 81-95.

・Kobayashi, M., & Kobayashi, E. (2007). EFL students’ language learning histories: How are language and content woven together?Journal of Kanda University of International Studies, 19, 25-45.

・Kobayashi, M., & Kobayashi, E. (2004) Rethinking L2 Negotiation: An EFL Classroom Perspective. Journal of Takasaki City University of Economics, 47(2), 91-105.

教材

分担執筆「ブリティッシュヒルズへようこそ(後篇)」及びコラム(小林真記と共著)Listening 2 Expert、小坂貴志(編)The Japan Times、2013年6月.
 
分担執筆「ブリティッシュヒルズへようこそ(前篇)」(小林真記と共著)Listening Expert 1、小坂貴志(編)The Japan Times、2012年11月.

学会発表

・Kobayashi, M., & Kobayashi, E. (2018, March). Changing perspectives on task repetition: Tracing our own trajectories as L2 researchers. Talk given at the ELTR Seminar, University of Stirling, Scotland. 

・Kobayashi, E., & Kobayashi, M. (2017, November). EFL teacher reflection through peer interaction. Paper presented at the 43rd annual conference, Tsukuba, Ibaraki, Japan. 

・Kobayashi, M., & E. Kobayashi. (2017, August). Teacher learning through L2 peer interaction in a graduate seminar. Paper presented at the JACET 56th International Convention, Tokyo, Japan.

・Kobayashi , E., & Kobayashi, M. (2015, August). L2 academic literacy socialization of Japanese students in undergraduate research seminars.  Paper presented at the JACET 54th International Convention, Kagoshima, Japan.

・Kobayashi, M., & Kobayashi, E. (2015, March). L2 students’ learning to interact and improvise in academic presentations. Paper presented at the annual meeting of the American Association for Applied Linguistics, Toronto, Ontario, CA.

・Kobayashi, E., & Kobayashi, M. (2014, May). The role of L1 backstage talk in L2 task repetition. Paper presented at the meeting of Task-based Learning and Teaching in Asia, Osaka, Japan.

・Kobayashi, E., & Kobayashi, M. (2013, October). Learning from repeated and continued engagement in an L2 task. Paper presented at the 5th Biennial International Conference on Task-based Language Learning, Banff, Alberta, CA. 

・Kobayashi, M., Fujimura, T., & Kobayashi, E. (2010, July). A functional analysis of EFL students’ discourse in a social practice. Paper presented at the International Systemic Functional Linguistics Congress, Vancouver, Canada.

・Kobayashi, E., & Kobayashi, M. (2008, October). EFL students’ learning of social practice” Paper presented at the annual meeting of the Japan Association for Language Teachers, Tokyo, Japan.

・Kobayashi, E. (2008, June). A language socialization study of second language task repetition. Paper presented at the annual meeting of the Canadian Association for Applied Linguistics, Vancouver, BC.

・Kobayashi, E., & Kobayashi, M. (March, 2007). EFL students’ language socialization through poster presentations. Paper presented at International TESOL Convention, Seattle, WA.

・Mohan, B. A., Slater, T., Kobayashi, E., Luo, L., & Kobayashi, M. (2003, March). Multimodal scientific representations across languages and cultures. In T. Royce (Chair), A social semiotic view of multimodal communication. Symposium conducted at the annual meeting of the American Association for Applied Linguistics, Arlington, VA.

・Kobayashi, M., & Kobayashi, E. (2001, February). Situating meaning negotiation in an EFL classroom. International TESOL Convention, St. Louis.

・Mohan, B. A., Kobayashi, M., Kobayashi, E., & Slater, T. (2001, February). In B. A. Mohan (Chair), Grammatical metaphor and causality in Japanese discourse” Grammatical metaphor across Languages. Symposium conducted at the annual meeting of the American Association for Applied Linguistics, St. Louis.

・Kobayashi, M., & Kobayashi, E. (2000, September). Co-constructing grammatical knowledge through peer interaction: A sociocultural perspective. Paper presented at the Second Language Research Forum, Madison, WI.

・Kobayashi, E., & Kobayashi, M. (1999, October). EFL students’ grammar histories: How are grammar and history woven together?” Paper presented at the annual meeting of the Japan Association for Language Teachers, Gumma, Japan.

・Kobayashi, M., & Kobayashi, E. (1999, September). Joint story-reconstruction by EFL learners: Unexpected learning opportunities. Paper presented at the Second Language Research Forum, Minneapolis, MN.

・Kobayashi, M., & Kobayashi, E. (1999, August). “Learning around the Grammar History task” (with Masaki Kobayashi). Paper presented at the 12th World Congress of Applied Linguistics, Tokyo.

その他

Task repetition in an EFL classroom: A language socialization perspective.
Unpublished postgraduate certificate dissertation, Macquarie University,Sydney, Australia, 2007.
“一英語授業の理論と実践:タスク・活動に焦点を当てた内省” 『よりよい授業のために – 授業実践例集』
共愛学園前橋国際大学授業開発研究会 2005年 pp. 1-9(『共愛の教育』第4号, 2006, pp. 17-23 に転載)

最近の研究

タスクの繰り返しを通じた英語専攻学生の学び

ナレッジ・フレームワーク アプローチを用いた言語・内容学習の考察

英語教職課程における学びの言語エスノグラフィー

社会活動

所属学会

American Association for Applied Linguistics (AAAL)                      British Assoociation for Applied Linguistics (BAAL)
大学英語教育学会 (JACET)
全国語学教育学会 (JALT)
Teachers of English to Speakers of Other Languages (TESOL) 

■米国応用言語学会プロポーザル査読審査 (2006)

■TESOL学会賞審査 (2005-2007)

■J-Shine 小学校英語指導者養成講座 講師『言語学の基礎』 (2007-2009, 2011)

デリバリークラス

(注)科目内容やゼミ内容は年度によって変更されます。ご了承ください。

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